برداشتن “خالهای پوستی” به چه کسانی توصیه می شود؟!/ روشهای خانگی برای از بین بردن خالهای گوشتی!

خال‌ها، ضایعات پوستی مسطح یا برجسته‌ای هستند که ناشی از به هم خوردن ترکیب طبیعی بافت‌های پوست در اثر افزایش یا عملکرد غیرطبیعی سلول‌های رنگدانه‌ساز پوست هستند. در حقیقت خال یک نوع تجمع خوش‌خیم سلول‌های رنگدانه ساز پوست است.

خال‌ها می‌توانند مادرزادی یا اکتسابی باشند. اکثریت خال‌ها اکتسابی هستند و به طور طبیعی حدود ۸۰ درصد مردم دارای یک یا چند خال هستند. در یک فرد میانسال داشتن ۲۰ تا ۴۰ خال کاملا طبیعی است. این خال‌ها بیشتر در دوران کودکی و بلوغ ایجاد می‌شوند و پس از سن ۳۵ سالگی پیدایش خال جدید کمتر دیده می‌شود.

در بیشتر افراد با افزایش سن، خال‌های تیره‌رنگی روی پوست به خصوص در قسمت‌هایی که در معرض تابش نور خورشید هستند، مثل پشت دست‌ها و صورت، ظاهر می‌شوند.

حدود یک درصد نوزادان، در موقع تولد دارای خال هستند. خال‌های مادرزادی در موقع تولد ممکن است بسیار کمرنگ باشند و به همین دلیل ممکن است مورد توجه واقع نشوند.

بعضی خال‌ها سرطانی می‌شوند؟
تعداد اندکی از این خال‌ها می‌توانند بدخیم یا سرطانی شوند. تشخیص اولیه این خال‌های مستعد به بدخیمی خیلی راحت است، فقط باید قدری توجه داشته باشید. هر خالی که تغییر پیدا کند می‌تواند مستعد بدخیمی باشد.
بزرگ شدن سریع خال، افزایش رنگ خال (تیره‌تر شدن) و هر نوع تغییر دیگر در رنگ خال، رشد قسمتی از خال و نامتقارن شدن آن از نظر شکل، تغییر در حاشیه خال از نظر رنگ یا شکل، زخمی شدن خال و ایجاد خونریزی، همه این علائم می‌توانند هشداری برای شما باشند تا به پزشک مراجعه کنید.
گاهی این گونه خال‌ها باید برداشته و آزمایش شوند، زیرا احتمال سرطانی شدن آنها وجود دارد.

۱۲ توصیه مهم


۱- از دستکاری و کندن خال‌های خود جدا خوداری کنید.

۲- اصولا برداشتن خال و گذاشتن خال، هیچ‌کدام توسط پزشک متخصص توصیه نمی‌شوند. پس بی‌دلیل دنبال تغییر وضعیت خود نباشید.

۳- خال‌هایی که در سنین بالا به رشد خود ادامه می‌دهند یا دچار تیرگی رنگ و تغییر شکل می‌شوند را باید برداشت.

۴- هر خالی که دچار تغییر در اندازه، شکل یا رنگ شود یا دچار خونریزی، خارش، درد یا زخم شود، باید جدی گرفته شود و برای معاینه آن به پزشک مراجعه نمود.

۵- خال‌هایی که قطری بیش از ۵ میلیمتر دارند و دارای حاشیه‌ای نامنظم هستند و درجاتی از التهاب و تغییر رنگ در آن‌ها دیده می‌شود را باید جدی گرفت.

۶- معمولا برداشتن خال توصیه نمی‌شود، به جز خال‌هایی که در نواحی تحت فشار و ضربه هستند که توصیه می‌شود برداشته شوند.

۷- گاهی خال‌ها به رنگ پوست هستند و فرد با این تصور که جوش است، آن را دستکاری می‌کند که ممکن است منجر به بروز مشکلاتی شود. پس در نظر داشته باشید اساسا جوش‌ها اسباب بازی نیستند، مخصوصا خال‌هایی که خود را جوش جا می‌زنند. اگر هم احیانا با جوش خود ور رفتید و بهبود نیافت یا بزرگ‌تر شد، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

۸- کسانی که در خانواده سابقه خال‌های سرطانی یا سرطان‌های پوست دارند، بهتر است خال‌های رنگی خود را جراحی و خارج کنند.

۹- خال‌هایی که از بدن برداشته می‌شوند، حتما باید به آزمایشگاه پاتولوژی بروند و بررسی شوند.

۱۰- افزایش تعداد خال‌ها به بیشتر از ۵۰ خال می‌تواند نوعی اعلام خطر باشد. این افراد باید به پزشک مراجعه کنند و هر ۶ ماه یا سالی یک بار تحت معاینه قرار گیرند.

۱۱- تعداد خال در یک فرد کاملا ژنتیکی است و نمی‌توان آن را با ابزار یا کارهایی که در دنیا وجود دارد مانند جراحی یا لیزر تغییر داد.

۱۲- این باور کاملا غلط است که با برداشتن خال بزرگ (مادر) احتمال زایش مجدد خال وجود ندارد، زیرا تعداد خال ارثی و تغییرناپذیر است، ولی زمان ظهور آن در افراد متفاوت است.

با چند روش طبیعی برای برداشت خال آشنا شوید:

۱- ابتدا رنگ و اندازه خال خود را به دقت بررسی کنید. به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا اگر خال شما نیاز به عمل جراحی برای برداشتن دارد، اقدام کنید و اگر نه، راه های زیر را برای برداشتن خال خود امتحان نمایید.

۲- لیستی از مواد مناسب و مفید برای برداشتن خال خود تهیه کنید که شامل گل کلم، آناناس، سیر، روغن کرچک، عسل، سرکه، سیب ترش و گریپ فروت است.

۳- عصاره گل کلم را تهیه کنید. عصاره آن را هر روز روی خال های گوشتی خود بمالید تا پوست به طور طبیعی لایه برداری شود.

۴- مقداری سیر را له کنید و آن را بر روی خال های خود بگذارید و روی آن را پانسمان کنید. این کار را در شب انجام دهید و صبح روز بعد پانسمان را بردارید.

۵- آب آناناس تازه تهیه کنید و آن را روی خال های خود بمالید تا کم کم خال های شما محو شوند.

۶- روغن کرچک را بر روی خال های بمالید. این کار را برای چند روز انجام دهید تا کم کم خال های شما محو شوند.

۷- روزانه مقداری عسل بر روی خال های خود بمالید.

۸- خال خود را روزانه ۵ تا ۶ بار با آب گرم شستشو دهید. بعد اجازه دهید تا پوستتان خشک شود. سپس پنبه آغشته به سرکه را ۱۰ دقیقه روی خال خود قرار دهید. سپس آن قسمت را با آب سرد بشویید.

۹- عصاره سیب ترش را بگیرید. این عصاره را سه بار در روز و حداقل سه بار در هفته استفاده کنید و آن را بر روی خال خود قراردهید تا به تدریج از بین می رود.

۱۰- آب گریپ فروت را بگیرید و آن را نیز سه بار در روز، بر روی خال خود قرار دهید و به تدریج منتظر بهبود آن باشید.

چند نکته:
۱- اگر خال بر روی صورتتان قرار دارد، از روش های ملایم تر مثل عسل استفاده کنید.

۲- هرگز از روش های تهاجمی و خشن برای کودکان استفاده نکنید.

۳- روند درمان با روش های طبیعی کند و نیاز به زمان دارد و میزان تأثیر آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

۴- قبل از دستکاری هر نوع خال از غیر سرطانی بودن و خوش خیم بودن آن اطمینان حاصل کنید.

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. عوارض پماد شاخ سوز پاسخ

    پماد شاخ سوز، يک ماده قليايي و بسيار خورنده است که نه‌ تنها خال که بافت پوستي را از بين مي‌برد. هزينه‌هاي درماني بالا پوست و مو باعث شده که بسياري از افراد دست به خود درماني بزنند. خانم‌ها به عنوان مشتري‌هاي پر و پا قرص توصيه‌هاي زيبايي بيشتر از مردان در جستجوي راه‌هاي زيبايي و به دليل هزينه‌هاي بالا، راه‌هاي ميانبر آن هستند. برخي از آرايشگاه‌هاي زنانه هم از اين فرصت به وجود آمده استفاده کرده و خدمات زيبايي و پوستي که در حيطه فعاليت شان نيست و البته نيازمند تشخيص متخصصان زبده است را باکيفيت پايين و بعضا با ريسک بالا ارائه مي دهند. به تازگي توصيه جديدي از سوي آرايشگاه ها و حتي در شبکه هاي مجازي براي از بين بردن خال هاي پوستي به افراد توصيه مي شود که عوارض جبران ناپذيري دارد. استفاده از پماد شاخ سوز، ميانبر خطرناک سوزاندن خال هاي پوستي است که نه تنها خال که بافت هاي پوستي را از ميان مي برد. يکي از کاربران شبکه هاي مجازي که گويا از اين پماد استفاده کرده مي نويسد: تونستم توي خونه خال هاي پوستيمو با استفاده از يک چيزي به اسم شاخ سوز از بين ببرم که در داروخانه دامپزشکي وجود داره و به اين صورت مصرف ميشه واسه يک بار کمي از اين ماده را روي خال ميزني بعد زخم ميشه ولي بعدا ديگه خالي نمي‌مونه اگه دوست داشتين امتحان کنيد! شيده يزدانيان، متخصص پوست و مو، در گفت و گو با خبرنگار موج در اين باره گفت: پماد شاخ سوز همان طور که از نامش پيداست براي از بين بردن جوانه شاخ گوساله مورد استفاده قرا ر مي گيرد و حتي زمان استفاده براي اين مورد هم بايد از تماس با پوست خودداري شود، چه برسد به اين که انسان بخواهد بر روي پوست خودش از اين پماد استفاده کند. به گفته وي اين پماد براي لايه شاخي، گوساله است نه براي پوست انسان و حذف خال ها! يزدانيان اظهار کرد: اين داروي دامپزشکي که در داروخانه هاي دامپزشکي هم فروخته مي شود، مصرف دامپزشکي دارد و هيچ مورد استفاده از آن براي انسان تعريف نشده است. وي افزود: پماد شاخ سوز يک پماد با پايه قليايي است که بسيار سوزاننده است. در واقع اين ماده سوزاننده شيميايي است، بايد بدانيم موادي که قليايي هستند بسيار خورنده و غير قابل بازگشت هستند. اين متخصص پوست تصريح کرد حتي شخصي که از اين پماد براي حذف شاخ گوساله استفاده مي کند بايد دقت داشته باشد که که تماسي با پوست بدنش نداشته باشد. وي تاکيد مي کند: استفاده اين پماد بر روي پوست باعث خورده شدن پوست و بافت هاي زيرين آن مي شود و هيچ راه بازگشتي ندارد. يزدانيان با اشاره به اين که اين کار از نظر بهداشتي بسيار اشتباه است و با کساني که توصيه مي کنند بايد برخورد شود، خاطر نشان کرد: اگر کسي قصد برداشتن خال را دارد، خيلي راه‌هاي ايمن تر و موثر تر مثل انواع مختلف ليزرها، جراحي ها و روش هاي ديگري وجود دارد که بدون اين که تغيير غير قابل برگشتي را ايجاد کند آن منطقه را تحت تاثير قرار مي ده

  2. پماد یا کرمی میخوام برای از بین بردن خاله صورت با تشکر

  3. سلام شرمنده من استفاده کردم البته خیلی کوچک بودم الان جاش مونده واشتباه کردم .میشه یه راه واسه از بین بردن جاش بهم بگین مممنون میشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *