بارداری با فولیکول کوچک ممکن است؟!/ بارداری با فولیکول ۱۰

فولیکول نرمال و بالغ که آماده لقاح و تخمک گذاری است در حدود ۱۸ تا ۲۴ میلی متر قطر دارد…

سلام. من ۲۹ سالمه و روز سیزدهم سونودادم. رحم و تخمدان مشکلی نداشتن اما هیچ فولیکولی بالای ده میلیمتر دیده نشد, این یعنی چی و باید چکار کرد؟؟؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام باید زیر نظر پزشک از داروهای کمک باروری استفاده کنید تا زودتر نتیجه بگیرید. سایز فولیکول مناسب برای بارداری ۱۸ – ۲۴ م م است.

فولیکول ها یکی از اجزا تخمدان میباشند که تمام مراحل ایجاد سلولهای جنسی ماده به منظور لقاح با اسپرم از فولیکول شروع میشود.

بسياري از پزشكان رشد فوليكول را با سونوگرافي كنترل مي كنند و اندازه فوليكول مناسب بنظر پزشكان مختلف متفاوت است.

فولیکول نرمال و بالغ که آماده لقاح و تخمک گذاری است در حدود ۱۸ تا ۲۴ میلی متر قطر دارد. در سیکل منظم، فولیکول های مختلفی بزرگ و بالغ میشوند اما تنها یک فولیکول می تواند پروسه بالغ شدن را در هر ماه کامل کند. 

هورمون محرکه فولیکولی باعث آغاز تکامل فولیکول های اولیه و ریز تخمدان می شود . هورمون FSH که از هیپوفیز قدامی ترشح می شود باعث افزایش اندازه وحجم سلول های فولیکولی تخمدانی شده و ایجاد فعالیت ترشحی توسط این سلول ها را فراهم می سازد که موجب رشد فولیکول های متعدد تخمدانی در هر ماه می شود .

بنابر این در هر ماه تعدادی فولیکول رشد می کند اما معمولأ یک فولیکول به بلوغ رسیده و آماده تخمک گذاری می شود و تحت تأثیر هورمون LH به حد اکثر رشد خود رسیده و پاره می شود و در این زمان تخمک داخل فولیکول رها می شود و تخمک گذاری اتفاق می افتد. بلافاصله بعد از تخمک گذاری هورمون LH باعث تورم تک تک سلول های فولیکولی می شود
این سلول ها ، سلول های لوتئینی نام دارد که طی مدت یک الی دو روز تبدیل به جسم زرد می شود .

سلول های فولیکولی تخمدان در طی این چهارده روز هورمون استروژن ترشح می کنند و این وظیفه بعد از تخمک گذاری توسط جسم زرد ادامه خواهد یافت جسم زرد ایجاد شده مسئول ترشح پروژسترون است . نقش عمده پروژسترون آماده کردن رحم برای پذیرش تخم بارور و آماده کردن پستان برای ترشح شیر است. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *