توصیه هایی درباره سرماخوردگی نوزادان

کودکان در فاصله چهار تا شش ماهگی است که گرفتار نخستین بیماری خود میشوند و غالبا این بیماری زکام یا«سرما خوردگی است». از چشم‌ها و بینی‌ کودک آب میاید، درجه حرارت بدن او بالا میرود، به دشواری میتواند از بطری‌ خود شیر بخورد و به زحمت میتواند گریه کند. در این موارد چگونه باید به کودک کمک کرد؟ قبل از همه چیز باید گفت که داروی موثر و قطعی بر ضد زکام وجود ندارد (در حدود ۱۰۰نوع ویروس مخصوص‌ زکام و سرماخوردگی تاکنون کشف‌ شده است) ولی با اجرای دستوراتی‌ دوران ابتلای کودک را میتوان کوتاه و قابل تحمل کرد. 
قبل از شیر دادن به کودک‌ بینی او را پاک و تمیز کنید و در هنگام شیر خوردن هم این کار را تکرار کنید.
-پوست اطراف بینی کودک‌ نازک و حساس است و در این موارد که زیاد لمس میشود ممکن است‌ مجروح گردد و بهتر است مادرها با کرم هر بار بعد از پاک کردن آنرا چرب کنند.
-کودک را فقط در هوای خوب‌ و آنهم در صورتیکه تب نداشته‌ باشد از اطاق خارج کرده و بفضای‌ آزاد بیاورید.
-حرارت اتاق نوزاد باید ثابت‌ بوده و مخصوصا سعی شود که کمی‌ مرطوب باشد زیرا در هوای خشک‌ بینی و گلوی بچه ناراحت میشود و تنفس او دشوار میگردد.
-بدون دستور و توصیه‌ پزشک در صدد دادن دارو به نوزاد بر نیائید، این کار غالبا ممکن است‌ خطراتی در بر داشته باشد. قطره‌های‌ حاوی«مانتون»که در مواقع عادی‌ برای سهولت تنفس در بینی میچکانند ممکن است در نوزاد عوارض‌ ریوی شدیدی بوجود آورد در این‌ موارد معمولا پزشکان پمادهای خاصی‌ را برای سینه نوزاد و قطره‌های‌ مخصوصی را برای بینی او تجویز مینمایند در اینکه ویتامین(ث)در این موقع برای نوزاد مفید است یا نه‌ موضوعی است که صد در صد یقین‌ نیست ولی بهر حال ویتامین ث بکودک‌ زیانی نمیرساند.
معمولا دو یا سه روز پس از ابتلاء به زکام نوزاد بتدریج آرام و آزادتر میتواند نفس بکشد ولی گاهی‌ اوقات هم ممکن است سرماخوردگی‌ بیشتر بطول انجامد و بصورت یک‌ زکام شدید در آید در این موارد ترشحات بینی نوزاد شفاف نیست‌ بلکه برنگ سبز و زرد در میاید و حرارت بدن او هم بطور محسوسی‌ بالا میرود و این علامت و هشداری‌ است که اثر ویروس بیماری یا باکتریهائی که وارد بدن شده‌اند. شدید گردیده است و در این مورد باید نوزاد را فورا نزد پزشک برد.

چگونه کودک به سرماخوردگی مبتلا میشود؟


علت سرماخوردگی کودک‌ چیست؟ اگر یکی از افراد خانواده‌ زکام شده باشند ممکن است ویروس زکام از بیمار به نوزاد سرایت نماید اما اگر همهء افراد خانواده سالم باشند چرا بچه زکام میشود؟ جواب این سوال‌ آنست که از چهار ماهگی به بعد مواد دفاعی نوزاد که از بدن مادر باو رسیده است بعلت مصرف شدن، تقلیل پیدا میکند و باین جهت ویروسهای بیماریها اگر چه کاملا ضعیف‌ بوده و دیگران را مبتلا نکند به آسانی‌ در بدن نوزاد ریشه کرده و او را مبتلا مینماید و این ویروسها غالبا به‌ وسیله مادر یا افراد دیگر خانواده از خارج وارد خانه شده و به آسانی به‌ کودک منتقل میگردد.

چگونه از ابتلای کودک می‌توان‌ جلوگیری کرد؟


بطور کلی در این مورد باید گفت که راه قطعی برای جلوگیری و پیشگیری از ابتلای نوزاد وجود ندارد و اصولا هم مصلحت نیست که‌ نوزاد را بکلی از محیط اطراف خود جدا کنند ولی بهر حال پدران و مادران‌ میتوانند با کمی دقت و مراقبت خطر ابتلای کودک را کاهش دهند و هر کدام که بیمارند دستهای خود را قبل‌ از لمس کردن نوزاد بشویند و با تکه پارچه‌ای جلوی دهان خود را ببندند و سپس وارد اتاق نوزاد شوند. از تماس اقوام و خویشانی که زکام‌ شده‌اند با کودک نیز باید جلوگیری‌ کرد.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *